Ak patríte medzi fanúšikov F1, meno Lotus vám určite nie je cudzie. Táto značka bola kedysi jednou z najväčších stajní v celej Formule 1, no potom na dlhé roky zmizla. Teraz sa opäť vrátila na scénu a ako to už vo svete F1 býva, nešlo o ľahký comeback. Bolo to náročné a dramatické, no podarilo sa to. Poďte sa na to pozrieť.
Lotus vznikol v 50. rokoch ako vízia Colina Chapmana, jeho zakladateľa a muža, ktorý hľadal spôsob, ako urobiť pretekárske autá ľahšími a rýchlejšími.
Chapman veril, že aerodynamika a nízka hmotnosť sú kľúčom k úspechu a presne na tom postavil tím. Lotus tak vstúpil do F1 v roku 1958 a aj keď spočiatku bojoval s technickými problémami, jeho inovácie čoskoro zmenili celý šport. Monokokové šasi či aerodynamické krídla, s ktorými prišiel, boli úplnou novinkou.
Napriek počiatočným úspechom sa tím v 80. rokoch dostal do problémov. Konkurencia silnela, financie sa míňali a po Chapmanovej smrti v roku 1982 tím stratil svojho lídra. Napriek tomu, ešte niekoľko rokov bol stále váženým súperom.
V 90. rokoch však už tím nevládal držať krok a v roku 1994 definitívne odišiel, čím sa zdalo, že jeho éra je nadobro uzavretá. Zlom prišiel v roku 2010, kedy vznikol Lotus Racing podporovaný malajzijskou automobilkou Proton. Nebol to ten istý Lotus, ktorý poznali fanúšikovia z minulosti, ale skôr snaha o oživenie historického mena.
Keď sa v roku 2012 premenoval tím Renault na Lotus F1 Team, vznikli okolo toho viaceré právne spory. Pod týmto menom pretekal až do roku 2015 a hoci už nešlo o pôvodný Lotus, aspoň na chvíľu sa mu podarilo pripomenúť slávnu históriu.
Lotus bol domovom niektorých z najväčších legiend, ktoré nielenže získali tituly, ale aj zmenili celú F1. Zrejme najväčšou ikonou tímu bol Jim Clark.
Ten pre Lotus vyhral dva majstrovské tituly a to v rokoch 1963 a 1965. Bol to jazdec s neuveriteľnou precíznosťou a jeho spolupráca s Chapmanom vytvorila na tú dobu neporaziteľnú kombináciu. Na túto éru nadviazal aj Graham Hill.
Ten v roku 1968 získal titul s Lotusom a je to zároveň jediný jazdec v histórii, ktorý vyhral tzv. Triple Crown, čiže majstrovský titul F1, Le Mans a Indy 500. O 4 roky sa majstrom stal Emerson Fittipaldi, ktorý sa zároveň stal najmladším šampiónom F1. Je teda jasné, že úvodné roky patril Lotus medzi špičku a to v seriáli jazdcov aj tímov.
V roku 1978 priviedol Lotus k jeho zatiaľ poslednému majstrovskému titulu Mario Andretti. Ten dominoval v celej sezóne s revolučným Lotusom 79, prvým monopostom využívajúcim potenciál prísavného efektu, čo bolo na tú dobu prelomové.
Tento dizajn sa neskôr stal základom pre vývoj aerodynamiky v celej F1. Andrettiho víťazstvo bolo posledným veľkým úspechom Lotusu, no tímu sa podaril ešte jeden husársky kúsok. Práve v tomto období totiž do Lotusu zavítal mladý Ayrton Senna, ktorý síce s tímom nezískal titul, no jeho výkony, najmä v daždi, ohromili svet.
Lotus zažil svoje najlepšie roky v 60. a 70. rokoch, keď patril k najdominantnejším a zároveň najinovatívnejším tímom Formuly 1. Prvý veľký triumf prišiel v sezóne 1963, keď Jim Clark absolútne ovládol šampionát, vyhral sedem z desiatich pretekov a získal nielen svoj prvý titul, ale aj Pohár konštruktérov pre Lotus.
O 2 roky neskôr Clark zopakoval svoju jazdu ešte pôsobivejšie, keď k titulu majstra sveta pridal aj víťazstvo na Indy 500, čo bol obrovský úspech.
Sezóna 1968 bola tiež výnimočná. Graham Hill získal titul a Lotus s revolučným monopostom Lotus 49 znova ovládol Pohár konštruktérov. Ďalší skvelý rok prišiel v roku 1972, keď Emerson Fittipaldi vo veku iba 25 rokov vyhral šampionát.
V tej dobe tím pretekal s Lotusom 72, ktorý bol tak technologicky pokročilý, že sa používal ešte niekoľko sezón. Vrchol Lotusu prišiel v roku 1978, keď Mario Andretti získal posledný majstrovský titul tímu s revolučným Lotusom 79. Po tejto sezóne už Lotus titul nezískal, hoci Ayrton Senna v 80. rokoch tímu priniesol niekoľko víťazstiev.
Po návrate mena Lotus do Formuly 1 v roku 2012 sa tím Lotus F1 Team krátko objavil medzi najlepšími, konkrétne v sezóne 2013. V tej dobe monopost pilotoval aj Kimi Räikkönen, ktorý vyhral úvodné preteky a viac krát bojoval o miesta na pódiu.
Lotus patrí medzi najikonickejšie tímy v histórii Formuly 1. Od svojho vzniku pod vedením Colina Chapmana priniesol do športu revolučné technológie, získal množstvo titulov a vychoval veľa legendárnych jazdcov. Hoci tím v 90. rokoch z F1 zmizol, jeho meno sa ešte v 21. storočí vrátilo, hoci už nedosiahlo na predošlú slávu.
Napriek tomu zostáva Lotus zapísaný v motoristickej histórii F1 ako slávny tím, ktorý posúval hranice technológie a prinášal pretekárske umenie.
Tím bol známy svojimi inováciami, ktoré zásadne ovplyvnili vývoj F1. Ako prvý tím použil monokokové šasi, aerodynamické krídla a efekt prítlaku, čím úplne predefinoval konštrukciu monopostov. Bol tiež prvým tímom, ktorý prešiel na komerčné farby.
Počas svojej existencie získal 7 titulov jazdcov a 6 Pohárov konštruktérov. Vyhral 81 veľkých cien a jeho monoposty stáli na pódiu viac ako 170 krát. Medzi jeho najväčšie legendy patria Jim Clark, Graham Hill, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti a Ayrton Senna. Clark pritom stále drží jedno z najvyšších percent víťazstiev v histórii F1.
Po návrate Lotusu do F1 v roku 2010 sa tím ešte na chvíľu objavil medzi najlepšími, najmä v sezóne 2013, keď Kimi Räikkönen vyhral Veľkú cenu Austrálie. Neskorší vývoj, finančné problémy a konkurencia však spôsobili v roku 2015 jeho zánik.
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.05.2025